יום ראשון, 16 בספטמבר 2012

ירושלים של זהב ובית אחד מיוחד שאסור לסגור!!!



הצילו את "הבית של סוזן"
הבית של סוזן - מרכז להעסקת בני נוער בסיכון על ידי יצירת תכשיטים וחפצי אומנות מזכוכית ונייר
נמצא בסכנת קריסה כלכלית

"הבית של סוזן", מקום שהציל מאות ילדים בירושלים והסביבה, נמצא בסכנת קריסה כלכלית. מי יציל את הבית של סוזן????
בבית של סוזן מתקבצים נערים ונערות בגילאי 20-15, הנמצאים במצבי סיכון שונים, רובם ללא מסגרת נורמטיבית אחרת. בני נוער אלו משתלבים בעבודה בבית של סוזן, שהינו למעשה מפעל המייצר ליין של מוצרי אמנות מזכוכית ונייר הקרוי Susanart,על שם סוזן קפלנסקי. בני הנוער הם אלה שמייצרים את כל המוצרים, ביניהם מגוון כלי זכוכית עם הדפסים מיוחדים; תכשיטי זכוכית - שרשראות, עגילים, צמידים, סיכות ועוד; כרטיסי ברכה מנייר ממוחזר; אלבומי תמונות; מחזיקי מפתחות ועוד ועוד. התוצאה היא מוצרים מדהימים ביופיים ובאיכותם, שנעשו כולם בעבודת יד ע"י הנערים והנערות עם הרבה מסירות והשקעה שהוכנסו לכל פריט ופריט ולכל חלק מהפריט (הילדים עצמם מעצבים כל חרוז זכוכית שנשזר בכל תכשיט/שרשרת).

במשך 12 שנות קיומו של הבית של סוזן סייעה המדינה (דרך משרד הרווחה)  ועיריית ירושלים במימון חלקי של הפעילות. כיום זה כבר לא מספיק והבית יתכן ולא יחגוג בר מצוה.

מה הביא להקמת הבית של סוזן? רקע:
לפני כ- 12 שנים, התגלה סרטן בגופה של סוזן קפלנסקי, אישיות ידועה בירושלים, שהובילה פרויקטים חינוכיים רבים בעיר. הסרטן נתגלה בגופה כנראה בשלב מתקדם, ותוך 3 חודשים מיום גילוי המחלה גופה לא יכל לו, וסוזן נפטרה (בת 38 במותה). בעקבות מותה, החליט בעלה, אייל קפלנסקי, יהלומן מצליח, כבר בימי השבעה, להקים את "הבית של סוזן", מתוך רצון להגשים את חלומה לעזור לשיקומם ושילובם של בני נוער במצבי סיכון בעולם העבודה, דרך עולם האמנות. במשך ימי השבעה ההוא גייס רבים מחבריו וחבריה לעזור לו בהקמת פרויקט מבורך זה. המחשבה של אייל, הוגה הרעיון, היה כי שילוב בני הנוער בפרויקט של יזמות עסקית יאפשר להם להשתלב במסגרת נורמטיבית, מאתגרת ואטרקטיבית תוך למידה מעשית והתנסות בלקיחת אחריות אישית וקבוצתית, בקבלת החלטות, ובשילוב אמיתי בעולם העבודה.

אילו ילדים מגיעים לבית של סוזן ומה מקבלים בבית של סוזן?
בבית של סוזן מתקבצים נערים ונערות בגילאי 20-15, הנמצאים במצבי סיכון שונים, רובם ללא מסגרת נורמטיבית אחרת. בני הנוער משתלבים בעבודה בבית של סוזן, שהינו למעשה מפעל המייצר ליין של מוצרי אמנות מזכוכית ונייר הקרוי Susanart, על שם סוזן קפלנסקי. הנערים עובדים בשתי משמרות – משמרת בוקר – לנערים שנפלטו ממסגרות החינוך, ומשמרת ערב לנערים ש"רשומים" במסגרתו החינוך אולם בפועל לא ממש משתלבים בהם.
"הבית של סוזן" הוא סיפור הצלחה. בני הנוער, שלא מצליחים להשתלב במקומות עבודה אחרים – מכיוון שלא מקבלים אותם או שהם מפוטרים מהר מאוד, מצליחים להתמיד במסגרת של "הבית של סוזן" לפעמים אפילו שנתיים או למעלה מזה. מאז הקמת "הבית של סוזן" עבדו בו כ- 500 בני נוער. הנערים זוכים "בבית של סוזן" לאמון מלא - הם משתמשים באופן חופשי באש, בזכוכית ובסכיני חיתוך חדים ביותר. אביטל, מנהל המקום, מספר שהמקום נותן להם כלים(ביטחון עצמי ובגרות, אחריות, והתנסות בעבודה עם קבוצה), מסגרות וכללים באמצעותם מסוגלים הילדים בהמשך הדרך להשתלב במסגרות עבודה רגילות. בנוסף, היחס החם והמגע הבלתי אמצעי עם אנשים פרטיים מהמשק, פתח רבים מהנערים לחוויות של הצלחה, בטחון עצמי ואמונה מחדש באדם ובאפשרותם לקבל עזרה מהחברה. כמו כן, מעניק הבית של סוזן לנערים ולנערות ערכים מוספים של ארוחות חמות, לימודי העשרה, טיולים, שיחות טיפוליות ועוד ועוד.

מה עושים הילדים בבית של סוזן?
בני הנוער הם אלה שמייצרים את כל המוצרים של "הבית של סוזן", ביניהם מגוון כלי זכוכית עם הדפסים מיוחדים; תכשיטי זכוכית - שרשראות, עגילים, צמידים, סיכות ועוד; כרטיסי ברכה מנייר ממוחזר; אלבומי תמונות; מחזיקי מפתחות ועוד ועוד. התוצאה היא מוצרים מדהימים ביופיים ובאיכותם, שנעשו כולם בעבודת יד ע"י הנערים והנערות עם הרבה מסירות והשקעה שהוכנסו לכל פריט ופריט ולכל חלק מהפריט (הילדים עצמם מעצבים כל חרוז זכוכית שנשזר בכל תכשיט/שרשרת). המוצרים אינם נופלים באיכות הגימור או בעיצוב מתכשיטים שנעשו ע"י מעצבים מומחים. העיצוב הראשוני של כל תכשיט נעשה ע"י מעצבים מומחים ואומנים מוכשרים המתנדבים במקום. בנוסף לזאת, הנערים עוברים הכשרה קפדנית והתכשיטים נבדקים בדקדוק רב כדי שיצאו מושלמים ללא רבב. בנוסף, המחירים – בהפתעה – ממש סבירים. אפשר לרכוש פריט ייחודי מעוצב במחיר תחרותי מאוד. ככה גם חוסכים וגם עושים מצווה על הדרך – אין יותר טוב מזה.
את המוצרים של הנערים/ות ניתן לרכוש בחנות הדגל ובמרכז המבקרים של "הבית של סוזן" הנמצא בבית היצרנים - רחוב יד חרוצים 19 בתלפיות, ירושלים. חלל מרווח, מואר ומעוצב, אשר בצמוד אליו נמצא בית המלאכה בו עובדים הנערים. במקום מתקיימים גם אירועים מיוחדים וסדנאות לעיצוב תכשיטים לקבוצות קטנות וגדולות – כגון ימי הולדת או מסיבות רווקות בהן המשתתפות יוצרות מגוון תכשיטים עבור הכלה. מוצריsusanart  נשלחים לכל חלקי הארץ, ואף לחו"ל, באריזות מונעות שבירה מיוחדות שיוצרו עבור "הבית של סוזן". בנוסף, אפשר להזמין את המוצרים באתר  - www.susanart.org.il

אבל מה מיוחד בבית של סוזן ממקומות אחרים המעסיקים ילדים בסיכון?
בשונה ממקומות אחרים, "הבית של סוזן" הוא עסק שבנוי כולו על הנערים והנערות. אם בהרבה מקומות פתחו עסק קטן בתוך פנימייה או מוסד אחר, הרי ש"הבית של סוזן" הוא עסק עצמאי  שעומד בזכות עבודת הנערים בסביבה בה עליו (על הבית) להלחם ע"מ לשרוד.
את התחושה הזו מעביר הצוות לנערים (זה קל כי זו תחושה אמיתית) והם מבינים שביחד, צוות ונערים, הם יצליחו ליצור, להרוויח וגם ליהנות.
הצוות מלמד אותם להרוויח ולהצליח בזכות עצמם, לגלות את יכולותיהם ולהפנות אותם לאפיקים חיוביים – מלמדים אותם שאפשר. בבית של סוזן יש הקפדה על איכות של מוצרים שלא תראה בכל מקום כיוון שחשובה להם מאוד גאוות היחידה שזה נותן לחבר'ה.
לכן גם משתדלים שהמקום יראה טוב ואיכותי, אסתטי ומעוצב.
זה לא רק שהאורחים מתלהבים ונפעמים כשהם נכנסים למקום, גם הנערים שרואים ומרגישים שזה שלהם מתלהבים ומתמלאים גאווה – וזה נותן להם את חווית ההצלחה החיובית שהם כ"כ צריכים.


"הבית של סוזן" – 02-6725069
האתר של ליין מוצרי "הבית של סוזן" – Susanart
www.susanart.org.il


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה